eitaa support

گذری کوتاه بر لزوم بصیرت در عزاداری حضرت  سیدالشهداء(ع)

یکی از لوازم  و مولفه های عزاداری با معرفت ، بصیرت است.

بصیرت


یکی از لوازم  و مولفه های عزاداری با معرفت ، بصیرت است.  بصیرت به معناى  بینایى چشم  دل است. بصیرت، جهت­یاب و قطب نمای زندگی و لازمه حیات طیبه است.


قرآن هم  می فرماید :«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً  »ای کسانی که ایمان آورده اید اگر از خدا بترسید، خداوند قوه تشخیص حق از باطل  را روزی تان می کند


اگر دل انسان، قرآنی و فرقانی و بصیر شد دیگر راه را گم نمی کند و به بیراهه نمی رود و در فضای غبار آلود، حق را از باطل تشخیص می دهد و فریب  فریاد عمر سعد را نمی خورد که  گفت«: یا خَیلَ اللَّهِ ارْکبِی وَ بِالْجَنَّةِ أَبْشِرِی » ای سواران الهی سوار شوید و بهشت بر شما بشارت باد.


کم نبودند در طول تاریخ  که در اثر بی بصیرتی  هنگامی که حق و باطل در هم آمیخته بود  حق را تشخیص نداده از مسیر آن منحرف شده  و در مقابل امام برحق زمان خود ایستادند.


امام علی( ع) فرمود: «فَقْدُ الَبصَرِ اهْوَنُ من فَقْدِ البَصیرَهِ » ؛ نابینایی چشم ،آسانتر از کوردلی است


بی بصیرتی «حرکت در بیراهه» است و هر چه جلوتر برود، از مقصد دورتر می شود.امام صادق (ع) فرمود :« یَقُولُ الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْداً  » کسی که بدون «بصیرت» عمل می کند، همچون رونده ای است که در بیراهه می رود؛ هر چه سریع تر رود، از مقصد دورتر می گردد.


اگرنور بصیرت  نباشد انسان  در مقام دفاع از ولیّ خود، اشعری­وار موضع می گیرد و با کوته فکری امام را به حاشیه می کشاند و ضربات جبران ناپذیری بر پیکره  اسلام  وارد می کند .


اگر نور بصیرت  نباشد انسان چون شمر می شود که 16 مرتبه با پای پیاده به حج رفت و روزگاری سردار سپاه علی و جانباز جنگ صفین بود و تا مرز شهادت هم پیش رفت؛ اما زرق و برق دنیا  کورش کرد و خنجر بر حنجری که بوسه گاه پیغمبر خدا بود نهاد و ملقب  به  «اشقی الاشقیاء» گشت.


اگر بصیرت نباشد مثل طلحه و زبیر می شویم؛ کسی که روزگاری در راه اسلام جنگاوری­ها کرده و لقب «سیف الاسلام» را به خود اختصاص داده اما به انحراف می رود و جنگ  جمل را به راه می­اندازد .


عزادار امام حسین(ع)باید همچو عمار، بصیر باشد گِرد حق بچرخد  همچون سلمان و اباذر و مقداد درآسمان بصیرت پرواز کند تا در خفقان سیاسی، اوضاع را عُقاب گونه رصد نموده و رهبری را تنها نگذارد


عزاداری امام حسین(ع)باید بداند که حکایت امیرمومنان (ع) و جنگ صفین و جمل و نهضت عاشورای امام حسین (ع) حکایت همیشه تاریخ است که در پهنای گسترده تری در روی زمین در حال تکرار است افراد آن عوض شده ولی نبرد حق وباطل در جریان است برخی  دارای بصیرت و ولایتمدار و بعضی بی بصیرت و ولایت گریز یا ولایت ستیزند.


عزادارحسینی باید توجه داشته باشد که امروز نیز تاریخ کربلا در حال تکرار است  ستیز آمریکا و اسرائیل با انقلاب اسلامی ایران، همه تکرار جریان  مقابله حق و باطل در صحرای کربلا است.


چه زیبا قرآن هشدار داده است « فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَار »پس اى صاحبان بصیرت عبرت بگیرید.


حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی


 





مطالب مرتبط

نظرات کاربران