eitaa support

یک دقیقه با مشعر : فواید روحی و جسمی حج برای مسلمانان

 



 


 


*** یک دقیقه با مشعر ***


 


 


: فواید روحی و جسمی حج برای مسلمانان :


 

 


 


  ......... ........ ....... ...... ..... .... ... .. .   مقدمه   . .. ... .... ..... ...... ....... ........ ......... 

حج یکی از ارکان اسلام است که هر مسلمانی که توانایی مالی و جسمی داشته باشد باید حداقل یک بار در عمر خود انجام دهد. حج نه تنها یک عبادت مذهبی است بلکه یک سفر زیارتی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی نیز محسوب می شود. حج دارای فواید بسیاری برای روح و جسم مسلمانان است که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می کنیم.


 فواید روحی حج :

حج موجب ارتباط قوی تر با خداوند می شود. مسلمانان در حج با انجام مناسک مختلف مانند طواف، سعی، وقوف در عرفات، رمی جمرات و غیره، خود را با خداوند هماهنگ می کنند و از او مغفرت و رحمت می خواهند. این ارتباط باعث می شود که مسلمانان احساس نزدیکی، عشق، اطاعت و خضوع به خداوند داشته باشند و از او راضی باشند.


حج موجب تقویت ایمان می شود. مسلمانان در حج شاهد نشانه های قدرت و رحمت خداوند در آفرینش جهان و انسان هستند. آنها با دیدن کعبه، مسجد الحرام، مسجد النبی، مقام ابراهیم، مزار شهدا و ائمه، مشعر عرفات، منا و مزدلفه، احساس تعظیم و تسلیم به خداوند دارند. آنها با شنیدن قرآن و اذان، با خواندن دعا و ذکر، با انجام نماز و روزه، ایمان خود را تقویت می کنند.


حج موجب اصلاح نفس می شود. مسلمانان در حج با رها کردن لذات دنیوی و پیروی از احکام شرعی، نفس خود را از خواسته های شیطانی و نفسانی پاک می کنند. آنها با انجام اعمال خیر و صدقه، با برقراری ارتباط خوب با سایر حجاج، با برخورداری از صبر و شکیبایی، با پرهیز از گناه و جنایت، نفس خود را از آلایش ها تطهیر می کنند.


حج موجب احساس وحدت و برادری می شود. مسلمانان در حج از همه نژادها، رنگها، زبانها، فرهنگها و کشورها با هم دیدار می کنند و با هم اشتراک می گذارند. آنها با پوشیدن لباس احرام، با انجام مناسک یکسان، با ادای احترام به حرمت های الهی، با انجام عبادات جماعی، احساس وحدت و برادری اسلامی دارند. آنها با یادگیری از یکدیگر، با کمک کردن به یکدیگر، با مهربانی و مدارا با یکدیگر، احساس انس و محبت دارند.


فواید جسمی حج :

حج موجب تقویت سلامت جسمی می شود. مسلمانان در حج با انجام فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی، دویدن، ایستادن و نشستن، عضلات و استخوان های خود را قوی می کنند. آنها با تنظیم تغذیه و خوردن غذاهای سالم و متنوع، با رعایت بهداشت و پاکیزگی، با خواب کافی و استراحت مناسب، سیستم ایمنی و هضمی خود را بهبود می بخشند.


حج موجب کاهش استرس و اضطراب می شود. مسلمانان در حج با رها کردن نگرانی ها و مشکلات دنیوی، با اعتماد به خداوند و توکل بر او، با انجام عبادات و ذکر خداوند، با شادی و سرور، استرس و اضطراب خود را کاهش می دهند. آنها با تجربه یک سفر متفاوت و مملو از معنویت، با دیدن مناظر زیبا و مقدس، با احساس آرامش و سکون، روح و روان خود را آرام می کنند.


به این ترتیب، می توان گفت که حج یکی از بهترین و مفیدترین عبادات اسلامی است که مسلمانان را از نظر روحی و جسمی تحول می بخشد. حج یک فرصت بی نظیر برای نزدیک شدن به خداوند، تقویت ایمان، اصلاح نفس، احساس وحدت و برادری، تقویت سلامت جسمی، کاهش استرس و اضطراب است. بنابراین، مسلمانان باید از این فرصت استفاده کنند و حج را با اخلاص و ادب انجام دهند.


.........................................   کلام آخر   .........................................

 


 سایت مشعر یک سایت مذهبی است که به معرفی و آموزش مناسک حج و عمره، به ارائه خدمات و مشاوره برای زائران و متقاضیان حج و عمره، به   انتشار اخبار و رویدادهای مربوط به حج و عمره، به ارائه مطالب و مقالات مفید و جذاب در زمینه حج و عمره و به ایجاد فضای ارتباطی و   تبادل  نظر   بین زائران و علاقه مندان به حج و عمره می پردازد. سایت مشعر با هدف افزایش آگاهی و ارتقای سطح علمی و عملی زائران و   متقاضیان حج و   عمره، با تکیه بر منابع قرآنی و حدیثی و با استفاده از تجربیات و دستاوردهای علمی و فنی روز، با تیمی متخصص و متعهد،   فعالیت می کند. سایت   مشعر از شما دعوت می کند تا با مراجعه به آدرس mashar.hajj.ir ، از خدمات و محتوای این سایت بهره مند شوید و   نظرات   و پیشنهادات خود را   با ما در میان بگذارید. امیدواریم که با کمک شما بتوانیم سایت مشعر را بهتر و کارآمدتر کنیم. برای شما   آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون داریم.   اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


 


 





مطالب مرتبط