eitaa support

جایگاه سجاده در فرهنگ اسلامی


جانماز یا سجاده فرش فرشی کوچک و یا قالیچه است که مسلمانان بر کف اتاق یا زمین می‌گسترند و روی آن نماز می‌گزارند.


در فرهنگ اسلامی سجاده با جانماز جایگاه خاصی دارد و مسلمانان در هنگام نماز از سجاده که نوعی قالیچه یا سجاده فرش است، استفاده می کنند. و آن را بر روی زمین پهن می کنند و نماز می گذارند.


تاریخچه سجاده


از دیرباز معمولا محراب به عنوان طرح اصلی سجاده استفاده می شود. اوایل سده هفدهم م.(یازدهم ه.ق) را دوران ویژه ای برای بافت سجاده بوده است و در این دوران بافندگان از طرح هایی که شامل کتیبه هایی با نام ائمه معصومین(ع) و یا اشعاری در درباره ایشان استفاده می کردند. در سجاده های ایرانی از شکل جانوران و گل ها نیز استفاده می شود اما در سایر مناطق آسیایی کمتر به آن پرداخته شده است. با توجه به حضور اقوام مختلف در ایران از جمله بلوچ، ترکمن، عرب، کرد و لر طرح ها و رنگ های متنوعی در زمینه بافت سجاده در ایران مشاهده می شود.


طرح تشریفاتی بیشتر در میان اهل سنت و طرح محرابدار در میان شیعیان رواج دارد. فرش های سجاده ای به خاطر فرم خاصی که دارند باید در اندازه های خاصی بافته شوند در اولین فرم ها تولید این نوع فرش رول های آنرا با عرض یک متر می بافتند ولی به مرور زمان اندازه استاندارد ۱۱۵ سانتی متر بدست آمد و تغییری نکرد.



 سجاده قدیمی طرح محراب


سجادده ترکمنی


سجاده ترکمن


 


با توجه به اینکه مسلمانان مکان های مذهبی از جمله مساجد و تکایا را به عنوان محلی برای عبادت و آرامش می دانند لذا معمولا از سجاده فرش های زیبا برای مفروش کردن این مکان ها استفاده می نمایند.


سجاده در سبد سوغات زائران


با توجه به جایگاه سجاده در فرهنگ اسلامی ودینی مردم عزیز کشورمان، موسسه فرهنگی هنری مشعر در نظر دارد سجاده فرش هایی زیبا از بهترین تولید کنندگان ایرانی را با قیمت مناسب در اختیار عموم مردم و خصوصاً زائرین اماکن مقدسه قرار دهد. این سجاده ها می تواند گزینه مناسبی برای سوغات نزد زائران حج و عتبات عالیات باشد و برای کمک به انتخاب بهتر شما زائرین گرامی موسسه مشعر مجموعه متنوعی از سجاده فرش ها را ارائه نموده است.


برای اطلاعات بیشتر می توانید به بخش سجاده برای سوغات در سایت مشعر مراجعه کنید.


 




نظرات کاربران