eitaa support

"جرعه ای از صهبای حج " اثر آیت الله جوادی آملی + گزیده از کتاب صوتی


برای استفاده بهتر علاقه مندان به کتاب "جرعه ای از صهبای حج " اثر آیت الله جوادی آملی ، بخشی از این کتاب به صورت صوتی ارائه شده است.


همه ساله هزاران زائر خانه خدا رحل سفر می بندند و برای زیارت خانه خدا راهی کشور عربستان می شوند. حجاج بیت الله الحرام خود را برای انجام مناسک حج ابراهیمی آماده می کنند. چه خوب است که زائران خانه خدا پیش آغاز سفر معنوی حج با اسرار و معارف عرفانی حج نیز آشنا شوند، موسسه فرهنگی هنری مشعر در کنار انتشار کتاب  «جرعه ای از صهبای حج» تألیف آیت الله جوادی آملی بخشی از این کتاب ارزشمند را به صورت کتاب صوتی آماده و ارائه نموده است تا علاقهمندان بتوانند به شکل بهتری این ظرفیت ارزشمند بهره مند گردند.


آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در بخشی از کتاب با عنوان «حج با انگیزه‌های غیر خدایی مصداق روگردانی از خداوند»، آورده است: «اگر کسی حج را به قصد تجارت انجام داد یا به قصد شهرت انجام داد یا به سایر مقاصد انجام داد، این فرار عن الله کرد؛ نه فرار الی الله. مثل این‌که «جهاد عن الله» داریم و «جهاد فی الله» آنچه که در قرآن دستور رسیده است: «الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» است، ولی عده‌ای جهاد عن الله دارند؛ نه فی الله. از خدا رو گردانند؛ به کار خود و جاه خود و شهرت خود و امثال ذلک متکی و وابسته‌اند. این‌ها جهادشان عن الله است و قهرا راه را هم گم می‌کنند؛ چون «الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» و اما «الذین جاهدوا عن الله» همان است که «فتفرقوا عن سبیل الله» می‌‌شود.
فرار هم این چنین است؛ گاهی الی الله است [و] گاهی فرار عن الله. حج به عنوان فرار الی الله در قرآن بازگو شده است؛ یعنی یک انسان حاجی همین که قصد حج یا عمره را دارد سیرش به طرف خداست و سیر به طرف خدا؛ یعنی اعتماد بر خدا و دیگر هیچ. اگر کسی به زاد و راحله خود تکیه کند، به کسب و کار خود تکیه کند، به همراهان خود تکیه کند، این فرار به سوی همراهان کرده است؛ نه فرار به سوی خدا. این سفر به سفره خود کرده است؛ نه سفر به ضیافت الله و امثال ذلک.
پس یکی از اسرار حج آن است که انسان از غیر خدا ببرد و به خدا وصل بشود. در همان تهیه مقدمات این چنین است. کسی که می‌خواهد در شهرش لباس احرام فراهم بکند، مالش را تطهیر بکند، وصیتنامه را تنظیم بکند و از بستگانش خداحافظی بکند، از همان قدم اولش به عنوان «فرار الی الله» این‌ها را انجام می‌دهد که این می‌شود سری از اسرار حج و قهرا در همه این حالات با خداست این سیرش «الی الله،» «فی الله»، «مع الله» و «بالله» است.


 


کتاب صوتی:


 


مقدمه



بخش 1



بخش 2



بخش 3



 


 



 


لینک تهیه کتاب 


 


برخی سرفصل های کتاب شامل موارد زیر است:


1- ابعاد حج


2- اماکن حج


3- مناسک حج


4- زیارت


 




مطالب مرتبط