eitaa support

حج عمره از منظر روایات

عمره در سیره رسول الله(ص)


در سیره رسول خدا (ص) انجام مناسک حج از عبادات مورد علاقه ایشان بر شمرده می‌شد. آن حضرت (ص) اشتیاق زیادی نسبت به آن از خود نشان میداد به گونهای که زمانی که در مدینه به سر میبردند، علاقمند بود که زائران بیت الله الحرام از مکه برایش آب زمزم هدیه بیاورند.


نقل شده ایشان در زمان انجام حج آداب و سنت‌هایی را مورد توجه قرار می‌دادند، از جمله این که از امام صادق (ع) روایت شده: «رسول خدا (ص) در هر شبانه روز ده بار و در هر مرتبه هفت بار دور خانه کعبه طواف می‌نمود، سه بار اول شب، سه بار آخر شب، دو مرتبه صبح و دو مرتبه بعد از ظهر و حد فاصل بین آن‌ها را استراحت می‌نمود.»


«حضرت (ص) در زمان انجام حج سوره معارج را زیاد می‌خواند. و هر وقت سواره‌ای را می‌دید و یا از تلی بالا می‌رفت و یا سرازیر می‌شد و در آخر شب و در تعقیب نمازها تلبیه می‌گفت...»و «در هر طواف واجب و مستحبی «حجر الاسود» را با کف دست مسح می‌کرد.»
از امام باقر (علیه‌السّلام) نیز روایت شده که فرمودند:


رسول خدا (ص) دو رکن «حجر الاسود» و «رکن یمانی» را مسح می‌کرد، و پس از مسح آن‌ها را می‌بوسید و صورت مبارکش را بر آن‌ها می‌نهاد،و در مناسک حج این گونه تلبیه می‌گفت: لبیک اللهم لبیک، لا شریک لک لبیک، ان الحمد و النعمة لک و الملک، لا شریک لک.


مرور برخی روایات


حرمت مهمانان خدا


عن ابی عبدالله علیه السلام قال: الحاج و المعتمر وفدالله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سکتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم
امام صادق علیه السلام فرمود:


حاجی و عمره گزار مهمان خدایند. اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ می گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را می پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن می کند و در برابر هر درهمی که خرج کرده اند، یک میلیون درهم به آنان می پردازد.
(ملاذ الاخبار ج 7 226 )


آمادگی برای احرام


عن حماد بن عیسی قال: سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن التهیؤء اللاحرام، فقال تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانة.
حماد بن عیسی گوید:


از امام صادق علیه السلام پرسیدم. برای احرام چگونه باید آماده شد؟
فرمود: با گرفتن ناخن ها، کوتاه کردن شارب و تراشیدن موی بالای شرمگاه.
(ملاذ الاخیار، ج 7 308 )


ثواب طواف


عن النبی صلی الله علیه و اله و سلم انه قال: من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاة رکعتیه غفرله.
پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمود:


هرکس هفت بار به دور این خانه طواف کند و دو رکعت نماز طواف را بخوبی انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.
(بحارالانوار ج 96 49 )


توزیع رحمت در اطراف کعبه


عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال: لله تبارک و تعالی حول الکعبة عشرون و مائة رحمة منها ستون للطائفین و اربعون للمصلین و عشرون للناظرین.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:


خداوند تبارک و تعالی در پیرامون کعبه صدو بیست بخش رحمت دارد، شصت قسمت آن برای طواف کنندگان چهل قسمت برای نمازگزاران و بیست قسمت برای ناظران کعبه است.
(بحارالانوار ج 96 202 )





مطالب مرتبط

نظرات کاربران